Hardeta Beyond your Everything

Blog

Bagaimana Cara Login Vle Frog 1Bestarinet

31/01/2014 12:33
Bagaimana Cara Login Vle Frog 1Bestarinet KPM. Panduan untuk Log In yes id dan password ke akaun vle frog. Sebelum mengikuti Langkah-langkah di bawah, Pastikan Kata Laluan Yes Id dan Password yang dibekalkan oleh pihak sekolah adalah betul. Ketika menggunakan aplikasi / program Vle Frog,  Browser yang disarankan ialah Google Chrome. Sila ikuti Langkah-langkah Login Masuk Yes Id Vle Frog 1Bestarinet di bawah dengan teliti.

Frog VLE Log In

Layari Laman utama Vle Frog. Pastikan <kodsekolah> digantikan dengan Kod Sekolah yang diberikan Admin Vle. Isikan Yes ID dan Password pada ruangan yang telah disediakan. Yes Id dan Password seperti mana yang dibekalkan oleh Admin VLE Frog.

Cara Login Yes Id Vle Frog 1Bestarinet KPM

  • URL: https://<kodsekolah>.1bestarinet.net
  • Yes ID (Admin): vleadmin.<KODSEKOLAH>@Yes.My
  • Password: admin<KODSEKOLAH>

Email 1Bestarinet Vle Frog

Cara Login Yes Id Vle Frog 1Bestarinet KPM

  • Username: <kodsekolah>@1bestarinet.yes.my
  • Password: P@55word

Virtual Learning Environment 1Bestarinet

Virtual Learning Environment. Activate your 1BestariNet Yes ID to enjoy free 4G Internet Access to the Frog VLE anytime, anywhere on the Yes Network. Untuk panduan dan maklumat tambahan mengenai Program Vle Frong, sila ke Cara Log in VLE Frog menggunakan Yes Id. Find out more about what I can do! #vlefrog

 

>>

Rahsia Cuaca Sejuk Luar Biasa di Malaysia

25/01/2014 13:52
Rahsia Cuaca Sejuk Luar Biasa di Malaysia. Apakah punca berlakunya Fenomena Cuaca Sejuk Melampau ini. Hingga ada yang meramalkan Salji akan turun di Malaysia. Tetapi apa yang lebih menakutkan, perkhabaran Kiamat himpir tiba dan tidak lama lagi Matahari akan terbit dari Barat mula menjadi viral. Social Panic di laman maya seperti satu keseronokan pula bagi sesetengah pihak yang tidak bertanggung jawab. Mungkin ini budaya pengguna internet di Malaysia. Namun, segala kegusaran rakyat Malaysia akhirnya reda. Apabila pesolan Kenapa cuaca di Malaysia menjadi semakin sejuk? Telah terjawab. Maklum balas Jabatan Meteorologi mengenai 3 Punca Cuaca Sejuk Melampau di Malaysia. Fenomena Cuaca Sejuk luar biasa ini mulai trending di media sosial dan menjadi topik hangat diperkatakan.
 
3 Punca Cuaca Sejuk Melampau di Malaysia
 

Social Panic di Laman Maya

Social Panic di Laman Maya seperti satu keseronokan pula bagi sesetengah pihak yang tidak bertanggung jawab. Mungkin ini budaya pengguna internet di Malaysia. Namun, segala kegusaran rakyat Malaysia akhirnya reda. Apabila pesolan Kenapa cuaca di Malaysia menjadi semakin sejuk? Telah terjawab. Maklum balas Jabatan Meteorologi mengenai Rahsia Cuaca Sejuk Luar Biasa di Malaysia . Fenomena Cuaca Sejuk luar biasa ini mulai trending di media sosial dan menjadi topik hangat diperkatakan.
 

3 Faktor berlakunya Fenomena Cuaca Sejuk Melampau berlaku di Malaysia

Sememangnya benar, keadaan Cuaca di Malaysia semakin sejuk. Malah suhu telah mencatat bacaan rekod suhu terendah iaitu 19 darjah Celsius menimbulkan persoalan kepada seluruh rakyat Malaysia. Media Massa juga banyak menyiarkan aduan orang ramai mengenai perubahan iklim yang menggemparkan ini sehingga timbul rumours bahawa Salji akan turun di Malaysia tidak lama lagi.
 
Maklum balas Jabatan Meteorologi Malaysia, Kementerian Sains, Teknologi Dan Inovasi mengenai keadaan cuaca dan suhu udara yang sejuk melampau yang dialami di kebanyakan tempat, terutamanya di kawasan pantai timur dan utara Semenanjung pada pertengahan Januari 2014 adalah di sebabkan beberapa faktor tertentu. Berikut ialah 3 Faktor berlakunya Fenomena Cuaca Sejuk Melampau berlaku di Malaysia.
  • Tiupan Angin Musim Sejuk dari tanah besar China
  • Litupan awan yang kurang di Semenanjung Malaysia
  • Januari dan Februari merupakan tempoh suhu minimum di Malaysia

SALJI TURUN DI INDONESIA BERITA PALSU

Berita mengenai kejadian salji di Indonesia adalah tidak benar. Adalah agak mustahil untuk negara-negara beriklim tropika seperti Malaysia dan Indonesia untuk mengalami salji kerana suhu udara kedua-dua negara tersebut adalah tinggi sepanjang tahun. Punca Cuaca Sejuk Melampau di Malaysia.
 

CUACA SEJUK DI MALAYSIA HINGGA FEBRUARI

Berdasarkan kepada keadaan cuaca dan tiupan angin untuk beberapa hari yang akan datang, keadaan cuaca sejuk ini dijangka akan berlarutan sehingga awal minggu hadapan iaitu awal Februari 2014. Sila rujuk Laporan penuh Jabatan Meteorologi Malaysia di Keadaan Cuaca Sejuk Di Malaysia.
>>

Ulat Bulu Paling Bahaya kepada manusia

23/01/2014 00:49

5 Ulat Bulu Paling Bahaya kepada manusia dan Ulat Bulu Naik Daun. Semua Ulat Bulu selalu dihindari manusia kerana bisa gatal pada bulunya agak menyiksakan. Tetapi sebelum itu, memetik ungkapan Ulat Bulu dah Naik Daun, Apa Boleh Buat Nasib Badan. Adakah ia satu Peribahasa atau cuma ungkapan biasa. Kata-kata popular Filem P.Ramlee iaitu Pendekar Bujang Lapuk. Bahasa itu Indah dan Ulat Bulu itu Gatal.

 

Ulat Bulu Naik Daun Apa Boleh Buat Nasib Badan

 

Ungkapan dari Filem Popular  "Ulat Bulu dah Naik Daun, Apa Boleh Buat Nasib Badan" ia satu dialog yang dipetik dari filem Allahyarham Tan Sri P.Ramlee iaitu Pendekar Bujang Lapuk. Ungkapan ini ditujukan kepada P.Ramlie yang sedang sedang berusaha mengorat anak dara Pendekar Musthar. Adakah ia satu Peribahasa atau cuma ungkapan biasa?

 

Rujuk 1:08:35 hingga 1:10:10
 
Ada yang mengatakan Ulat Bulu Naik Daun adalah satu Peribahasa yang bermaksud apabila seseorang itu kelihatan bersungguh-sungguh mengorat / mengayat seseorang wanita. Penggunaan gaya bahasa yang  keterlaluan  bagi memenangi hati wanita idamannya hingga menimbulkan situasi yang janggal.
 
Namun ada juga yang mengatakan ungkapan Ulat Bulu Naik Daun itu hanya penambahan oleh P.Ramlie. Dimana Peribahasa asalnya adalah "Naik Daun" yang ertinya Seseorang sedang terkenal. Benarkah Ulat Bulu itu sekadar penambahan sahaja yang kemungkinan bermaksud seseorang yang menjengkelkan.

 

5 Ulat Bulu Paling Bahaya kepada Manusia

Bisa bulu seekor ulat yang dikenali sebagai Ulat Bulu. Apa yang pasti Ulat Bulu jika terkena kulit manusia memang menggatalkan. Oleh itu manusia selalu menghindari dari tersentuh dengan Ulat ini. Namun tahukah kita Jenis Ulat Bulu yang paling Bahaya kepada manusia. Berikut ialah 5 Jenis Ulat Bulu yang dikategorikan Paling Bahaya kepada hidupan lain.
 

The Saddleback Caterpillar

Ulat Bulu Naik Daun Apa Boleh Buat Nasib Badan

 

Sejenis Ulat yang cantik yang pastinya manusia ingin menyentuhnya. Tapi hati-hati jika terkena racunnya boleh menjadikan seluruh badan bengkak, mulut rasa mual dan ruam yang agak teruk. Kesan bisa Ulat Bulu Saddleback ini boleh bertahan di dalam badan berhari-hari lamanya. Ulat ini boleh didapati di pelbagai jenis tumbuhan.

 

The Cinnabar Moth Caterpillar

5 Ulat Bulu Paling Bahaya kepada Manusia

 

Ulat Bulu ini bukan sekadar makan tumbuhan malah ia turut menjadikan ulat atau serangga kecil lain sebagai makanannya. Cinnabar Moth tergolong dalam spesis ulat bulu omnivor / kanibalisme. Untuk mempertahankan hidup ulat ini memiliki senjata racun yang boleh membunuh mangsanya. Kalau tersentuh manusia racun tersebut akan membawa ruam gatal keseluruh tubuh manusia.

 

The Monarch Caterpillar

Ulat Bulu Paling Bahaya kepada Manusia

 

Fizikal dan warna ulat bulu ini agak melucukan, iaitu kuning bergaris hitam dan putih. Jika ulat ini sudah menetas, tidak terlihat secara kasat mata kerana ukurannya begitu kecil. Manusia tidak menyedari kehadiran ulat bulu jenis ini. Sesiapa saja tidak suka jika tiba-tiba merasa gata seluruh tubuh tanpa diketahui sebabnya. Ulat Bulu ini membiak sangat cepat, ia memiliki panjang sekitar 5 cm. Jika sudah menjadi kupu-kupu, Monarch Caterpillar diantara paling cantik.

 

The Gypsy Moth Caterpillar

Ulat Bulu Paling Bahaya di Dunia

 

Ciri khas ulat bulu Gypsy Moth ini adalah memiliki bulu yang sedikit pada badannya namun lebat di kepalanya. Walaupun unik namun bisanya boleh menyebabkan Dermatitis jika terkena manusia. Ramai pekebun sengat membenci ulat bulu jenis ini kerana ia boleh menjadikan tumbuhan dan tanaman mati jika terkena serangannya.

 

The Bag Shelter Caterpillar

Ulat Bulu Paling Bahaya

 

Diantara semua jenis ulat lainnya, ulat ini sangat beracun dan berbahaya hingga mengakibatkan kematian pada manusia. Kesan atau Gejala awal jika terkena racun Ulat Bag Shelter ialah sesak nafas dan ruam diseluruh tubuh. Ulat ini memakan daun, dan aktif pada malam hari.

 

Bahasa itu Indah dan Ulat Bulu itu Gatal

Ulat Bulu Naik Daun selalunya dikaitkan dengan orang lelaki yang sedang berusaha untuk mengorat seseorang perempuan dengan aksi serta dialog yang agak memualkan.
 
>>

Panduan Permohonan BR1M 3.0

22/12/2013 04:58
Permohonan BR1M 2014 akan dibuka pada Tarikh 23 Disember 2013 dan ditutup pada Tarikh 31 Januari 2014. Tarikh Pembayaran BR1M 3.0 pada Februari 2014. Penerima Bantuan Rakyat 1Malaysia sedia ada tidak perlu mendaftar lagi, tetapi perlu mengemas kini maklumat peribadi termasuk alamat, maklumat anggota keluarga dan akaun bank. Borang Permohonan BR1M 3.0 adalah Percuma. Merujuk Kisah Bajet 2014 Belanjawan Malaysia.

 

Tarikh Permohonan BR1M 2014

 

Permohonan Baharu BR1M 3.0

Panduan Pemohon Baharu BR1M 2014. Pemohon boleh mendaftar secara Online / dalam talian atau secara manual dengan mengisi Borang Permohonan BR1M 2014 secara percuma. Borang permohonan BR1M 2014 boleh didapati di pejabat cawangan dan pusat khidmat Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN), Jabatan Pembangunan Persekutuan dan Jabatan Kebajikan Masyarakat atau Download Borang BR1M 3.0 melalui laman web LHDN.

 

Tarikh Pembayaran BR1M 2014

Pembayaran BR1M 2014 akan dibuat kepada yang layak bermula Februari 2014 dan Bantuan Rakyat 1Malaysia dijangka memberi manfaat kepada 5.9 juta isi rumah serta dua juta individu bujang.
 
 
>>

Tips and Guide in SEO Contest

18/12/2013 04:23
Tips and Guide in SEO Contest
 
Tips and Guide in SEO Contest as Keyword Competitor. Year 2014 SEO after Hummingbird Google increases its emphasis on local search. Staying ahead of your competition with quality search engine optimization (SEO) has never been more important to secure your slice in any Seo Contest. Click on Local Tips to SEO Contest! That was The best Guide and Tips to start keyword competition in SEO Contest. Extra: Contest SEO Eridy an example seo contest ongoing before 2014 New Year.
 
 
>>

Contest SEO Eridy

11/12/2013 22:20
Contest SEO Eridy about Seo Keyword Competition Malaysia 2013 Contest. Real learning comes about when the competitive spirit has ceased. Look a like "Copy & Paste" fashion blogging, plagiarism and expulsion but There is no such thing as intellectual property. As quote from Jean-Luc Godard; It's not where you take things from — it's where you take them to.
 
 
Much more happening then SOGO Megasale Contest SEO Eridy Using Tumblr! OMG Are u serious!!! Just for fun but wake me up then. Crazy act final 2013! Just a Dam Good contest! Must see this. 
>>

Kes Gangguan Seksual di Malaysia

01/12/2013 19:21
Sekiranya ada Akta Gangguan Seksual di Malaysia hari ini, 5 Tahun akan datang, pasti Rakyat Malaysia meras lebih selamat dan berterima kasih kepada Pihak Kerajaan kerana bersedia lebih awal demi memastikan Kes Gangguan Seksual atau Sex Abuse tidak berleluasa. Pencabulan Hak dan gangguan privasi, sensitif serta seksual. Eksploitasi Gadgets canggih dan kemudahan internet jalur lebar di era teknologi dan globalilsasi. Akta Gangguan Seksual dan Kod Amalan Pencegahan dan Pembasmian. Statistik Gangguan Seksual di Malaysia.

 

Kod dan Akta Gangguan Seksual di Malaysia

 

Pihak Kerajaan digesa bertindak awal, memperkenal Akta Gangguan Seksual agar kesalahan itu dapat diselesai mengikut peruntukan undang-undang yang lebih jelas tanpa menggunakan akta lain. Buat masa sekarang, sebarang Kes Kesalahan atau Perbuatan Gangguan Seksual tidak boleh diambil tindakan di bawah Kod Amalan Pencegahan dan Pembasmian Gangguan Seksual sedia ada. Untuk makluman, Malaysia hanya memiliki Kod Amalan Pencegahan dan Pembasmian sahaja dan masih belum ada Akta yang memperuntukkan Tindakan Undang-Undang yang boleh diambil sekiranya ada Kes Gangguan Seksual dilaporkan.

 

Kod dan Akta Gangguan Seksual di Malaysia
Kod dan Akta Gangguan Seksual di Malaysia

 

Merujuk pihak berkuasa, Kes Gangguan Seksual yang telah dilaporkan sebelum ini terpaksa menggunakan akta undang-undang lain yang bersesuaian seperti jenayah dan Akta Pekerja 1955. Walaupun Statistik Gangguan Seksual di Malaysia amat rendah dan tiada Isu Gangguan Seksual dikontroversikan, namun ada baiknya Malaysia memiliki Akta Gangguan Seksual, kerana di zaman teknologi dan globalilsasi ini Pencabulan hak pribadi dan Gangguan Seksual tidak lagi menjurus untuk membela Kaum Wanita sahaja, namun Kaum Lelaki lebih berisiko dieksploitasikan hingga boleh dikategorikan sebagai Gangguan privasi sensitif atau seksual.
 
 
>>

Tarikh Cuti Peristiwa Dan Cuti Berganti Tahun 2014

28/11/2013 20:45

Tarikh Cuti Peristiwa Dan Cuti Berganti Tahun 2014 bagi Takwim Penggal Persekolahan 2014. Sesi Persekolahan akan bermula pada 1 Januari 2014 dan tamat pada 20 November 2014 bagi sekolah-sekolah... Sepenuhnya di Cuti Peristiwa Dan Cuti Berganti Tahun 2014

 

 

 

 

>>

Best School Holiday Activities and Program Planning

15/11/2013 23:53

Best School Holiday Activities. What your school holiday activities this year. Activities Guide for School Holiday. Panduan dan Tips Aktiviti Cuti Sekolah Popular

 
 
What your school holiday activities this year . 10 Best School Holiday Activities. School Holiday Program Planning Bearing Sure many who plan to travel with your family or relax in the peaceful village or countryside and calm . After reading the Program and School Holiday Activities Bearing . Here 10 Sample Activities School Holidays and Popular Bearing , the favorite of children and parents in Malaysia .
 
School Holiday Camp
Various camps available in conjunction with this School Holidays . Include the spiritual and material , these camps can provide knowledge and build self-confidence of children.
 
Craft and Origami
Various kinds of crafts can be made and also the different levels of difficulty . If making crafts always keep it is something that will make the kids happy and most importantly, make a craft from materials that can be recycled.
 
Course and Learn New Skills
Some may want to take swimming lessons , horse riding lessons, cooking classes , Iqra classes , craft classes , music classes , sports clinics and whatever kind of short-term classes . This time can be used to survey our children 's interests . If interested and have the potential , may take advance classes . For those interested in sports , it should be exposed as the schools are implementing the Program 1 Student 1 Sport , early exposure is sure to help .
 
Melawatan holiday and Places of Interest
This includes museums, the zoo , the library , science center , art gallery , waterfalls , sea and other interesting places . And many activities can be done at these locations . Use your creativity and invite your children come up with ideas to make this visit more interesting and meaningful.
 
Reading Light Reading
Maybe you can give respite to read a story book and when finished reading, can berknogsi talk about the book. This will foster reading and gives confidence for public speaking .
 
Kemasyaraktan Activities Charity Work
Invite your children cooperated to the house and the area around the house . Persikitaran a clean environment will promote harmony in the family . If there are items that are no longer needed , it can be delivered to those who need it.
 
Gardening and Play
May be trivial , but farming teaches kids patience and responsibility but also you can apply science subjects while activity. If from now , at the end of the school holidays later , cultivated plants will bear fruit !
 
Family entertainment
If there are more provisions , may menbawa children watch movies or play the games at entertainment centers or karaoke. But activity may be saved as the last dilakukuan activities together as a family as much more interesting to do and provide benefits.
 
Activity Plan Year 2014 Update
All family members can participate in this activity . Prepare the 2014 calendar to put public holidays, school holidays , birthdays of family and friends, who want to provide the menu for the month of January and a variety of other items can be included in this calendar. This early start will instil ' Self-Management ' within the child. Refer Calendar Malaysia Holidays 2014 Dates .
 
Personal Preparation for the Year 2014 School Session
In this School Holidays may gradually to get the necessary items for the next year . Wrap text , determine the ' transport ' , haircut , messy room and a study table . Refer Calendar Persekolaha 2014. Hopefully, with early planning can benefit all and motivate children to learn .
 

Best School Holiday Activities and Program Planning

Earlier, HT wish Happy Holidays to all . Make the Holidays to spend their time with meaningful activities that enhance the character and quality of life. School Holidays prioritizing safety and health. 10 Free School Holiday Activities guide and selection may be beneficial to all .
 
Source: Top 10 School Holiday Activities
https://www.hootoh.my/2013/11/10-aktiviti-cuti-sekolah-popular.html
>>

Logo Baru KPM Kementerian Pendidikan Malaysia

12/11/2013 18:09

Logo Baru (KPM) Kementerian Pendidikan Malaysia

Logo Baru Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM). Download Logo beserta Ulasan dan Huraian serta Maksud dan Rasional di sebalik rekabentuk Logo KPM Baru yang dihasilkan oleh Prof. Dato' Dr Ahmad Zainuddin & Mohd Faizal Ahmad dari Majlis Rekabentuk Malaysia. Download Logo Baharu KPM 

 

New Logo of the Ministry Of Education Malaysia

Official New Logo of the Ministry Of Education Malaysia (MOE) released in 06 November 2013. Announcement Referring Official Website Ministry Of Education. Design Description and Download Ministry of Education New Logo at MOE New Logo.

 

Logo Baru KPM

The Ministry of Education (MOE) (Malay: Kementerian Pelajaran Malaysia) is a Government ministry responsible for Malaysian educational matters. In Bahasa Malaysia it was called Kementerian Pendidikan Malaysia, which was in charge in all education-related affairs. But in 2004, it has changed its name into Kementerian Pelajaran Malaysia, which is only in charge from pre-school up to secondary level of education.

>>

Search site

Hardeta © 2014 All rights reserved